
- Hírek
- Események
- Hivatal
- Önkormányzat
- Intézmények
- Községünk
- Közérdekű
- Dokumentumtár
- Pályázatok
- Választás
Válassza az Oldal lehetőséget
Magyarország területi beosztásáról – más országok gyakorlatához hasonlóan – az Alaptörvény rendelkezik. E szerint „Magyarország fővárosa Budapest. Magyarország területe fővárosra, vármegyékre, városokra és községekre tagozódik. A fővárosban és a városokban kerületek alakíthatók”. A települési és a vármegyei szint között 2013. január 1-jétől a járási szint, a vármegyei és az országos szint között pedig a tervezési-statisztikai régiók szintje helyezkedik el. A régiók nem klasszikus értelemben vett közigazgatási egységek, hanem az Európai Unió regionális politikájának célterületei. Az ország régiókból, a régiók vármegyékből, a vármegyék járásokból, a járások településekből állnak össze. Mindegyik szint lefedi az ország teljes területét. Az alsóbb szintek területegységei egészében illeszkednek bele a következő szintű, nagyobb méretű egységbe, nem nyúlnak túl a felsőbb szintek térrészein. A közigazgatási egységek között a budapesti kerületek helyzete speciális, ugyanis települési szinten Budapestet tekintjük egy közigazgatási egységnek, míg járási szinten a kerületeket.
Az Országgyűlés által elfogadott Alaptörvény alapján 2012. január 1-jétől a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) határozza meg a helyi önkormányzatok működésének szabályait.
A helyi önkormányzatok két fő típusa van:
Részletek a 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól * szóló jogszabályból
9. § Az e törvényben meghatározott jogokat jóhiszeműen, a kölcsönös együttműködés elvét figyelembe véve, a társadalmi rendeltetésüknek megfelelően kell gyakorolni.
Hétköznapi nyelvere lefordítva, a helyi önkormányzatok a magyar társadalom közösségi életének legfontosabb területeit érintik, és lehetővé teszik, hogy a választópolgárok helyi közössége önállóan és demokratikusan intézze a helyi érdekű közügyeit. A polgármester és a képviselőtestület közösen irányítja az adott települést, meghatározza a hivatal feladatait, előkészíti és végrehajtja a döntéseket, valamint megszervezi az önkormányzat munkarendjét.
Tehát mind a polgármester, mind a képviselő-testület fontos szerepet játszik az önkormányzat működésében és a helyi közügyek intézésében.
Az önkormányzatoknak fontos szerepük van a helyi közösségek életében, és a lakosság érdekeinek védelmét szolgálják.
A polgármester széleskörű feladat- és hatáskörrel rendelkezik a helyi önkormányzatban, amely a helyi közügyek intézésében kiemelkedő szerepet játszik. Néhány fontos feladata és hatásköre:
A képviselő-testület a helyi önkormányzat törvényesen megválasztott tagjainak testülete. A képviselők a lakosság által választott képviselők, akik a város vagy község közügyeit döntik el.
A képviselő-testületi rendelet a magyarországi helyi önkormányzatok legfőbb döntéshozó testülete által megalkotott jogszabály. Ebben a rendeletben szabályozzák a helyi közügyeket, az önkormányzat működését, a település életét érintő kérdéseket. A képviselő-testületi rendelet lehet például a költségvetés elfogadásáról, közterület-használati szabályokról, adókról, építési előírásokról vagy más helyi ügyekről szóló jogszabály.
A rendeletek általános irányelveket és szabályokat tartalmaznak, míg a határozatok konkrét esetekre vonatkoznak és egyedi döntéseket hoznak meg.
Rendelet bővebben:
Példák: településrendezési rendelet, közlekedési rendelet, építési rendelet stb.
Határozat bővebben:
Példák: polgármesteri határozat, végrehajtási határozat stb.
A polgármesteri hivatal vezetője a jegyző.
A polgármesteri hivatal Magyarországon a helyi önkormányzat hivatásos szakapparátusa. Rendeltetése az önkormányzat működésének segítése, a közigazgatási ügyek döntésre való szakszerű előkészítése és a döntések végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása.
A polgármesteri hivatalban dolgozó szakemberek felelősek a helyi közügyek hatékony intézéséért, az állampolgárok érdekeinek képviseletéért és a jogszabályok betartásáért.
A polgármesteri hivatal vezetője a jegyző. A jegyző felelős az önkormányzat működésének segítéséért, a közigazgatási ügyek döntésre való szakszerű előkészítéséért és a döntések végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásáért.
Intézze ügyeit, hivatalos levelezéseit gyorsan, kényelmesen! Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel.
Az ügyindításhoz kattintson a lenti e-papír gombra, vagy képre és adja meg a megjelenő KAÜ-felületen az ügyfélkapus felhasználónevét és jelszavát. A megjelenő e-Papír oldalon különböző témák és ügytípusok közül választhat.